Aplikasi Augmented Reality Pakaian Adat Etnis Di Sumatera Untuk Permainan Kartu Cangkulan
Abstract
The introduction of ethnic clothes in Sumatera for the peoples is an essential solution to prevent cultures which one of them is ethnic clothes from completely forgotten by the effect of foreign culture that growing very fast. Many things can be done to introduce ethnic clothes, which can be done with both text and picture documentation. Beside that, introducing ethnic clothes of Sumatera to the public can also remind people of how various cultural heritage that exist especially ethnic clothes. Development of Cangkulan AR Augmented Reality applications aims to introduce the clothes of ethnic groups in Sumatra. This application is expected to attract peoples about the ethnic clothes in Sumatera and raise awareness to love the cultures which in this case is ethnic clothes. Utilization of Vuforia SDK in the development of this application is able to create augmented objects about Indonesian ethnic cultures. Keywords : Augmented Reality, vuforia, sumatera, ethnic, culture. Pengenalan pakaian adat dari etnis-etnis di Sumatera merupakan hal yang sangat penting untuk mencegah terlupakannya pakaian adat yang merupakan budaya asli Sumatera karena arus budaya asing yang semakin menjamur. Banyak hal yang dapat dilakukan untuk memperkenalkan pakaian adat, diantaranya dengan cara dokumentasi baik lisan maupun gambar. Selain itu memperkenalkan pakaian adat dari etnis-etnis di Sumatera juga mampu menyadarkan masyarakat tentang beragamnya warisan budaya yang salah satunya adalah pakaian-pakaian adat. Pembangunan aplikasi Augmented Reality Cangkulan AR bertujuan untuk memperkenalkan pakaian adat dari etnis-etnis yang ada di Sumatera. Dengan adanya aplikasi ini diharapkan mampu meningkatkan keingintahuan masyarakat tentang pakaian adat dari etnis-etnis yang tersebar di Sumatera dan memunculkan kesadaran untuk lebih mencintai budaya. Pemanfaatan Vuforia SDK dalam pembangunan Aplikasi ini mampu menampilkan objek augmented berupa animasi objek 3D. Kata kunci : Augmented reality, vuforia, sumatera, etnis, pakaian adat, budaya.
Collections
- SP - Teknologi Informasi [427]