• Login
    View Item 
    •   Home
    • Master Theses (MT)
    • Psychology
    • MT - Psychology
    • View Item
    •   Home
    • Master Theses (MT)
    • Psychology
    • MT - Psychology
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Terapi Menulis Ekspresif Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Anak Korban Bullying

    Thumbnail
    View/Open
    Appendix (1.823Mb)
    Reference (732.3Kb)
    Chapter III-V (1.308Mb)
    Chapter II (908.5Kb)
    Chapter I (630.7Kb)
    Abstract (787.6Kb)
    Cover (1.073Mb)
    Date
    2017
    Author
    Salmiyati
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This research is aimed to investigate the effectiveness of expressive writing therapy in order to reduce anxiety bullied victim children. The method used is experimental method with pretest posttest control group design is an experimental design to make measurements or observations before and after treatment in the experimental group and control group. Data were collected using anxiety scale that was adapted and modified from Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) reflecting symptoms of anxiety in six area of anxiety: separation anxiety, general anxiety, social anxiety, panic/agoraphobia, obsessive compulsive and fear of physical injury. Subjects are 8 bullied victim children (6 girls and 2 boys) aged 9-12 years old. They are dividing into two groups: experimental group and control group. Each groups consisting of 4 children (3 girls and 1 boy). Expressive writing therapy done in 4 steps: recognition, examination, juxtaposition and application to the self. Data were analyzed using Mann Whitney test, the result showed that there were no differences anxiety between experimental group and control group ( r = - 0,72, sig 0.564 (p > 0.05)). Data also were analyzed using Wilcoxon test on experimental group ( r = -0.13 sig = 0.715 (p > 0.05)), the result showed that expressive writing therapy were not effective to reduce anxiety on bullied victim children. There are same factors that cause this to happen are achievement of insight on subject does not go smoothly, characteristics of expressive writing are not met, subjects still bullied, distance and time to write expressive, differences and characteristics individual. Nevertheless, expressive writing can be used to cathartic media.
     
    Penelitian ini bertujuan menguji efektivitas terapi menulis ekspresif untuk menurunkan kecemasan pada anak korban bullying. Metode yang digunakan adalah metode eksperimen dengan desain penelitian pretest posttest control group design yaitu merupakan desain eksperimen dengan melakukan pengukuran atau observasi sebelum dan setelah perlakuan diberikan pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Alat ukur yang digunakan adalah skala kecemasan yang diadaptasi dan dimodifikasi dari Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS). Skala kecemasan ini mencerminkan simptom kecemasan dari enam area kecemasan yaitu separation anxiety, general anxiety, social anxiety, panic/agoraphobia, obsessive compulsive dan fear of physical injury. Sebanyak 8 orang anak korban bullying (6 perempuan dan 2 laki-laki), berusia 9-12 tahun dilibatkan sebagai subjek penelitian. Subjek dibagi menjadi 2 kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Masing-masing kelompok terdiri dari 4 orang anak (1 laki-laki dan 3 perempuan). Terapi menulis ekspresif dilakukan dalam 4 tahap yaitu tahap recognition, examination, juxtapisition dan application to the self. Data yang diperoleh selanjutnya dianalisa dengan menggunakan uji Mann Whitney sehingga diperoleh hasil bahwa tidak terdapat perbedaan kecemasan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol (r = -0,72 dengan signifikan 0.564 (p > 0.05)). Selain itu juga dilakukan uji Wilcoxon pada kelompok kontrol, sehingga diperoleh hasil r = -0.13 dengan sig = 0.715 (p > 0.05), yang berarti bahwa terapi menulis ekspresif tidak efektif untuk menurunkan kecemasan pada anak korban bullying. Hal ini terjadi karena beberapa faktor diantaranya pencapaian insight pada subjek tidak berjalan lancar, karakteristik menulis ekspresif tidak terpenuhi, subjek masih mengalami bullying, jarak dan waktu menulis serta perbedaan dan karakteristik individu. Meskipun demikian, menulis ekspresif dapat digunakan sebagai media katarsis.
     
    URI
    http://repository.usu.ac.id/handle/123456789/64868
    Collections
    • MT - Psychology [81]

    University of Sumatera Utara Institutional Repository (USU-IR)
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsSubjectsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsSubjectsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    University of Sumatera Utara Institutional Repository (USU-IR)
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV