• Login
    View Item 
    •   Home
    • Master Theses (MT)
    • Humanities
    • MT - Linguistics
    • View Item
    •   Home
    • Master Theses (MT)
    • Humanities
    • MT - Linguistics
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analisis Pragmatik Wacana Iklan Surat Kabar

    Thumbnail
    View/Open
    Master Theses (955.4Kb)
    Date
    2008-11-06
    Author
    Nurhaida Harahap
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This thesis is entitle ’Analisis Pragmatik Wacana Iklan Surat Kabar’. This research method utilized a descriptive analytic approach for the purpose of producing a systematic description of data, charecteristic the relationship of the phenomena investigsted and finally generating scientific description of data. The source of data for this research ara gained from advertisement on the daily Analisa, Seputar Indonesia and Waspada. The collected data is analysed on based pragmatic. The research employs the theory and approach of cognitif semantics postulated by John I Saed and pragmatic of discourse by George Yule to find the base on forming conseptual structure that emerge from language use in advertisement. The result of the research showed that the conseptual structure appreared from language is pragmatic. Founding that that the pragmatic of this course meaning on language use in advertisement have a strong relationship with psychological concepts. background knowledge, beliefs and expectations of language users.
     
    Judul penelitian ini ‘Analisis Pragmatik Wacana Iklan Surat Kabar’. Penelitian ini menggunakan Metode Deskriptif analisis, yang bertujuan membuat deskripsi secara sistematis mengenai data, sifat-sifat serta hubungan fenomena- fenomena yang diteliti dan pada akhirnya menghasilkan gambaran data yang ilmiah. Sumber data dalam penelitian ini diperoleh dari iklan surat kabar yaitu harian Analisa, harian Seputar Indonesia dan harian Waspada. Data yang sudah terkumpul dianalisis berdasarkan prinsip pragmatik. Penelitian ini menggunakan teori dan pendekatan semantik kognitif yang dikemukakan oleh George Yule, yaitu untuk menemukan dasar pembentukan struktur konseptual yang muncul dari penggunaan bahasa dalam iklan surat kabar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan bahasa, arti atau makna yang timbul dalam penggunaan bahasa adalah pragmatik. Ditemukan bahwa makna pragmatik wacana penggunaan bahasa dalam iklan surat kabar berkait erat dengan konsep psikologis penutur terhadap wacana yang mencakup latar pengetahuan, keyakinan, budaya dan harapan.
     
    URI
    http://repository.usu.ac.id/handle/123456789/5781
    Collections
    • MT - Linguistics [274]

    University of Sumatera Utara Institutional Repository (USU-IR)
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsSubjectsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsSubjectsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    University of Sumatera Utara Institutional Repository (USU-IR)
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV